Podręczniki szkolne zostawiane w szkole to cudowne rozwiązanie. Przede wszystkim dla dzieci, które nie muszą zmagać się z tak dużymi ciężarami, odbijającymi się na ich zdrowiu. Niestety to rozwiązanie nie jest stosowane tak powszechnie, jak liczyliby na to przede wszystkim rodzice.
Z jednej strony zostawienie podręczników pozwala odciążyć, a w domu można skorzystać z materiałów udostępnianych w sieci, jak i z drukowanych propozycji pedagogów. Drugą stroną jest jednak fakt, że nie każdy potrafi przyswajać sobie wiedzę bez zastosowania podręcznika. Inne kwestie, ważne z kolei dla placówek oświatowych, to konieczność stworzenia miejsca na przechowywanie podręczników bądź całych tornistrów, bowiem i taki pomysł się pojawiał. Kolejna rzecz, to możliwość zabierania ze sobą podręczników przez uczniów, przez co książka sama w sobie nie jest doskonale chroniona przed dziećmi, które nie przywiązują wielkiej wagi do stanu swoich szkolnych pomocy naukowych i nie tylko.
Nie brakuje opinii, iż rozwiązanie takie powinno mieć zastosowanie w życiu, jednak realia pokazują, że pomysł ten mimo wielu analiz, kolejnych propozycji, udoskonaleń i tym podobnych etapów, przez które ciągle przechodzi, nie dochodzi wcale do skutku. Najmłodsi mogą jedynie liczyć na korzystanie z darmowych podręczników do nauczania, przy czym okazuje się, że rodzi to ze sobą konieczność drukowania bądź kserowania materiałów. W ostatecznym rozrachunku, rodzice znów ponoszą niemałe koszty.
Jeszcze inną kwestią pozostaje sam program kształcenia. Dzieci mają problem z przyswajaniem ogromu wiedzy, a nierzadko stawia się im wymagania niedostosowane do aktualnych potrzeb. Jeśli do tego dochodzi nauczyciel, który nie potrafi odpowiednio przekazać niezbędnej wiedzy, podręcznik zaczyna stanowić ratunek dla ucznia zmuszonego do samodzielnej pracy. Pozostawienie więc podręczników w szkole ma swoje zalety, ale i wady. I póki co wydaje się, że ów rozwiązanie opiewa raczej na więcej wad, aniżeli zalet. Wciąż cierpi zdrowie wszystkich uczniów, którzy zmagają się z ciężarami plecaków, a do tego podręczniki bywają na tyle dużym autorytetem dla pedagogów, iż uczniowie mogą nierzadko bazować tylko na nich, choć przedstawiony materiał pozostawia wiele do życzenia.